Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Щодо основних питань реєстрації, обліку та оподаткування нерезидентів (постійних представництв нерезидентів) на території України 

опубліковано 25 серпня 2023 о 08:51

Відповідно до п.п. а п.п. 14.1.122 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі – ПКУ), нерезидентами для цілей ПКУ вважаються: іноземні компанії, організації, утворені відповідно до законодавства інших держав, їх зареєстровані (акредитовані або легалізовані) відповідно до законодавства України філії, представництва та інші відокремлені підрозділи з місцезнаходженням на території України.

Термін "відокремлений підрозділ нерезидента (іноземної компанії, організації)" застосовується в ПКУ у значенні, визначеному Цивільним Кодексом України від 16.01.2003 року №435-ІV із змінами та доповненнями (далі - ЦКУ).

Так, п.2 ст.95 ЦКУ визначено, що представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи.

Згідно з п.п. 133.2.2 п. 133.2 ст. 133 ПКУ з 01.01.2021 платниками податку на прибуток визначаються нерезиденти, які здійснюють господарську діяльність на території України через постійне представництво та/або отримують доходи із джерелом походження з України, та інші нерезиденти, на яких покладено обов’язок сплачувати податок у порядку, встановленому розд. ІІІ ПКУ.

При цьому, постійні представництва нерезидентів, які були зареєстровані платниками податків (у тому числі податку на прибуток підприємств) у періодах до 01.01.2021, залишаються платниками таких податків відповідно до вимог ПКУ до реєстрації як платники податків (у тому числі податку на прибуток підприємств) відповідних нерезидентів (п. 60 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).  

Нерезиденти, постійні представництва яких перебувають на обліку як платники податку на прибуток підприємств, зобов’язані протягом трьох місяців (з 01.01.2021 до 31.03.2021) подати до контролюючих органів документи для взяття таких нерезидентів на облік як платників цього податку у порядку, встановленому п. 64.5 ст. 64 ПКУ.

Наказом Міністерства фінансів від 08.02.2021 №62 "Про затвердження Змін до Порядку обліку платників податків і зборів" (далі – Наказ№62), який набрав чинності 19.03.2021, внесені зміни до Порядку  обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, зі змінами та доповненнями (далі – Порядок № 1588).

Пунктом 2 Наказу №62, встановлено що нерезиденти (іноземні юридичні компанії, організації), які здійснюють в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, та на дату набрання чинності Наказом №62 не перебувають на обліку в контролюючих органах, зобов'язані протягом двох місяців з дати набрання чинності Наказу №62 подати для постановки їх на облік документи, визначенні п.п.4.2. 4.4 розд. ІV Порядку№1588.

З урахуванням дати набрання чинності Наказом №62 з 19.03.2021, граничний строк подання до контролюючих органів нерезидентами документів для взяття їх на облік продовжено до 19.05.2021.

Згідно з п.64.5. ст. 64 ПКУ у разі встановлення контролюючим органом за результатами податкового контролю ознак ведення нерезидентом господарської діяльності на території України, зазначеної в абзацах третьому – п'ятому цього пункту, без взяття на податковий облік нерезидента, зокрема здійснення резидентом діяльності в інтересах нерезидента через відокремлені підрозділи у тому числі, що має ознаки постійного представництва, контролюючим органом призначається перевірка такої діяльності. Якщо перевіркою встановлено ведення нерезидентом діяльності через відокремлені підрозділи, у тому числі постійне представництво в Україні без взяття на податковий облік, контролюючий орган складає акт перевірки.

Згідно абз. 2 п. 60 підр.10 розд. ХХ "Перехідні положення". Перевірки щодо нерезидентів (іноземних компаній, організацій), які здійснюють господарську діяльність на території України та які повинні були стати на облік у порядку, встановленому пунктом 64.5 статті 64 цього Кодексу, та якими не були виконані вимоги абзацу першого цього пункту, та щодо їх відокремлених підрозділів, у тому числі постійних представництв, що перебувають на обліку, можуть бути призначені з 1 липня 2021 року.

Відповідно до Закону України " Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо приватизації державного і комунального майна, яке перебуває у податковій заставі, та забезпечення адміністрування погашення податкового боргу" від 03.11.2022 №2719-ІХ (набрав чинності 24.11.2022) були внесені зміни до ПКУ, згідно яких знято обмеження щодо проведення документальних позапланових перевірок, у т.ч. з підстав, визначених з пп. 78.1.22 п.78.1. ст.78 ПКУ.

Відповідно з п.п. 78.1.22 п. 78.1. ст. 78 ПКУ документальна позапланова перевірка здійснюється у разі отримання інформації, що свідчить про ведення нерезидентом господарської діяльності через постійне представництво на території України, відповідно до вимог підпункту 14.1.193 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, без взяття на податковий облік.

Узяття на облік за основним місцем обліку відокремленого підрозділу, зокрема постійного представництва нерезидентів, здійснюється одночасно з узяттям на облік нерезидента, якщо до того такий відокремлений підрозділ ще не перебуває на обліку.

Відокремлений підрозділ нерезидента, у тому числі постійне представництво нерезидента, для взяття на облік подає до контролюючого органу за своїм місцезнаходженням заяву нерезидента (для іноземної юридичної компанії, організації або її відокремленого підрозділу) за формою №1-ОПН.

Відокремлений підрозділ (постійне представництво нерезидента) має протягом 10 календарних днів із дня його державної реєстрації (акредитації, легалізації) подати до контролюючого органу за своїм місцезнаходженням такий пакет документів (п.4.2 Порядку №1588):

- заяву за формою №1-ОПН; копію документа, що підтверджує присвоєння коду за ЄДРПОУ; копію документа про реєстрацію, легалізацію, акредитацію чи засвідчення факту створення іншим способом.

Більш детально з питанням реєстрації, обліку та оподаткування нерезидентів (постійних представництв нерезидентів) на території України можна ознайомитися в інформаційних листах ДПС України:

– №19 "Щодо оподаткування нерезидентів та їх постійних представництв за результатами 2020р. та їх реєстрації платниками податків з 1 січня 2021р."

– № 20 "Щодо виконання нерезидентами обов’язків щодо взяття на податковий облік, а також реєстрації платниками податку на прибуток в Україні з 01.01.2021р.

Відділ трансфертного ціноутворення ГУ ДПС у Волинській області